آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران در یک نگاه
آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران با دارا بودن دستگاه های پیشرفته و دقیق، نظیر انواع دستگاه های آنالیز طیف سنجی، آنالیز عنصری، آنالیز حرارتی و کروماتوگرافی، آماده ارائه خدمات پژوهشی می باشد. این خدمات شامل اندازهگیری، تجزیه و تحلیل نتایج دادههای تجربی به دست آمده، مشاوره در ارتباط با آنالیز نمونهها و انجام آنالیز طرحهای تحقیقاتی و تأمین برخی امکانات و تجهیزات مکمل برای پژوهشگران و محققین دانشگاهها و صنایع سراسر کشور میباشد.
آزمایشگاه مرکزی شامل مجموعه ای از تجهیزات مهم جهت بررسی کیفی و کمی مواد است که با هدف ارائه خدمات پژوهشی به دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه تهران وسایر مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی کشور تشکیل شده است. همچنین در نظر است که در طول سال کارگاه های مختلفی جهت آموزش تجهیزات برای دانش پژوهان برگزار شود. نحوه ارائه خدمات دستگاهی و نرخ تعرفه های آنها در وب سایت آزمایشگاه مرکزی توضیح داده شده است. آزمایشگاه مرکزی دستگاهی دانشگاه تهران در دومجموعه مستقر است:
1- آزمایشگاه مرکزی شماره 1. واقع در طبقه زیر همکف دانشکده شیمی پردیس علوم دانشگاه تهران. (خیابان انقلاب)
2- آزمایشگاه مرکزی شماره 2. واقع در دانشکده فیزیک پردیس علوم دانشگاه تهران (خیابان کارگر شمالی)
به علاوه بر اساس آئین نامه مدیریت آزمایشگاه مرکزی ، دانشکده های دانشگاه تهران و یا اعضای هیات علمی دانشگاه تهران
که در آزمایشگاه تحقیقاتی خود دستگاه هایی در اختیار دارند و علاقمند هستند که در چهارچوب آئین نامه مذکور این دستگاهها را برای ارائه خدمات پژوهشی به سایر بخش ها به کار گیرند، میتوانند درخواست خود را به مدیریت آزمایشگاه مرکزی دستگاهی دانشگاه تهران ارائه کنند تا پس از بررسی نسبت به انعقاد قرارداد با آنها اقدام شود.

هدف از ایجاد آزمایشگاه مرکزی
دانشگاه تهران
- ارتباط با سایر آزمایشگاه های داخل و خارج دانشگاه تهران، نهادها و شرکت های علمی، تحقیقاتی و صنعتی در راستای ارایه خدمات متقابل
- خرید و تجهیز دستگاه های جدید متناسب با درخواست رشته های گوناگون دانشگاهی و تحقیقاتی
- ارایه نتایج آزمایشات در کمترین بازه زمانی
- بهبود استفاده از امکانات و تجهیزات پژوهشی
- ایجاد بستر لازم جهت انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی
- ارتقای توان پژوهشی اعضای هیات علمی، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و کلیه پژوهشگران و محققین سایر دانشگاه ها و مراکز
ترکیب شورای آزمایشگاه مرکزی
دانشگاه تهران

دکتر علی مقاری
رییس آزمایشگاه مرکزی
دکتر حسن رحیمیان
رییس بخش میکروسکوپ الکترونی
دکترعلیرضا عباسی
رییس بخش پرتو- x
دکتر علیرضا شایسته
رییس طیف سنجی مولکولی
دکترفرنوش فریدبد
رییس بخش آنالیز عنصری
دکتر حسین مهدوی
رییس بخش آنالیز پلیمرها
دکتر مجید حمزه لو
رییس بخش کروماتوگرافی
دکتر ارشمید نهال
رییس بخش لایهنشانی
دکترخسرو حسنی
رییس بخش لیزرو مشخصهیابی اپتیکی
دکتر یاسر عبدی
رییس بخش آنالیز سطح
دکتر فرناز جعفرپور
رییس بخش NMR
دکتر مهدی واعظ علایی
مسئول دستگاه خوشه سنج محاسباتی
دکتر مجتهدی
مسئول پردازش موازی
دکترمحمد محمدی زاده
مسئول آزمایشگاه پژوهشی ابررساناییچارت تشکیلاتی
تعرفه های استفاده از خدمات
نرخ تعرفههای خدمات در وبسایت آزمایشگاه مرکزی درج شده است. مشخصات این دستگاهها و موارد کاربرد آنها را می توانید از بخش خدمات در وب سایت sciencelabs.ir مشاهده نمایید. به منظور تسهیل در ارائۀ خدمات پژوهشی به اعضای هیأتعلمی و دانشجویان دانشگاه تهران، تخفیفهای زیر برای فعالیتهای پژوهشی مرتبط با دانشگاه تهران (پایاننامۀ دانشجویان دانشگاه تهران و طرحهای پژوهشی مصوب دانشگاه تهران) در نظر گرفته میشود.
دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران
30 درصد تخفیف منظور می شود، مشروط بر آنکه مربوط به فعالیت دانشگاه تهران باشد.
اعضای هیأت علمی دانشکدههایی که برخی از تجهیزات خود را تحت نظر آزمایشگاه مرکزی قرار داده اند
مشمول 50 درصد تخفیف برای استفاده از آن دستگاه ها.
اعضای هیأت علمی وابستۀ دانشگاه تهران
در صورتی که کار مورد نظر مربوط به فعالیت پژوهشی در دانشگاه تهران باشد، اعطای تخفیف مشابه اعضای هیأت علمی پیوسته خواهد بود.
راهنمای کاربر
ابتدا در پورتال کاربران (http://172.16.48.253) ثبت نام نمایید. (اتصال تنها از طریق UTVPN و یا با اینترنت داخلی دانشگاه تهران ممکن است)و تصویر فیش پرداختی در قسمت درخواست افزایش اعتبار در پورتال جهت افزایش اعتبار بارگزاری نمایید.
- توجه : با توجه به این که کاربران غیر اعضای دانشگاه تهران برای اتصال به سرورهای داخل دانشگاه نیاز به استفاده از وی پی ان دانشگاه تهران UTVPN دارند، جهت دریافت اکانت موقت درخواستی را مبنی بر دریافت یوزر پسورد دانشگاه تهران به ایمیل پشتیبانی ارسال نمایند. این فعال سازی معمولا تا چند روز کاری زمان میبرد.
- لطفا درخواست افزایش اعتبار و فعالسازی حساب کاربری به ایمیل پشتیبانی ارسال گردد.
پس از هماهنگی با دفتر پذیرش( ایمیل: utsciencelabs@gmail.com)
- در صورت مراجعه حضوری :
- تکمیل فرم آنالیز مربوطه
- تحویل نمونه
- پرداخت هزینه آنالیز (مبلغ مذکور به صورت پرداخت با کارتخوان، یا وبسایت آزمایشگاه .
- درصورت ارسال نمونه با پست (و استفاده از تخفیفات شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی)
- مراجعه به صفحه آنالیز مد نظر در وبسایت آزمایشگاه مرکزی و دانلود فرم پذیرش آنالیز مربوطه
- تکمیل فرم آنالیز مربوطه
- ارسال نمونه به همراه فرم پذیرش تکمیلشده (فقط با پست پیشتاز)
- محاسبه هزینه آنالیز (با احتساب تخفیفات شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی توسط واحد پذیرش )و ارسال لینک پرداخت به متقاضی . لازم است متقاضی در وبسایت ازمایشگاه عضو شود.
- ارسال تصویر فیش واریزی از طریق ایمیل به utsciencelabs@gmail.com
پاسخ نتایج از طریق ایمیل آزمایشگاه (utsciencelabs@gmail.com) به اطلاع متقاضی خواهد رسید.